خانه » عمومی » معجزه ی شکرگزاری

معجزه ی شکرگزاری

آدم باید همیشه سعی کنه به خودش کمک کنه. همیشه از این که یکی می افته توی منجلاب افسردگی تعجب می کنم. از این که چرا یه آدم نمی شینه واسه خودش شرایط رو تحلیل کنه. از این که چرا به خودش ایمان نداره که می تونه از پس همه چی بربیاد. البته مـــــــی دونم انقدر اما و اگر و شاید و اینجور و اونجور وجود داره برای شرایط زندگی و آدمی که از ماها ساخته میشه، که نمی شه حکم کلی داد. می دونم وجود یه پشتیبان یا یه مشاور یا یه همراه ذهنی خیلی موثره و خیلیا ندارنش. اما. اما بازم می شه به خودت کمک کنی. من فک می کنم جا واسش خیلی زیاده. واسه همینه که تعجب می کنم از افسردگی. از غم. از فکر کردن به تموم شدن زندگی. از نا امیدی. از سکون. حالا شعار ندم.. به قول یکی از اتندهای روان پزشکیمون، همه ی حالت های روانی رو همه ی آدم های سالم یک وقتی تجربه می کنن و سلامت در اینه که ازش موفق بیرون میان. پس حق داریم هممون که یه وقتایی خوب نباشیم. حرف من اینه که سعی کنیم مدتش کم باشه.
یه زمانی از یوگا کمک گرفته بودم واسه خوب بودن. به نظر خودم خوب بودن ِ ناشی از یوگا محدود به همون دو ساعت کلاس بود و تا می اومدم بیرون و یه ربع پشت ترافیک می نشستم، دوباره می شدم همون آدم قبلی. اما به دید ِ اونایی که منو از بیرون می دیدن، انگار تاثیرش بیش تر از اینا بود. یوگا رو دوست دارم. ولی وقت و حوصله ای ندارم فعلاً که براش بذارم. آدمی هم نیستم که توی خونه زمان بذارم واسه یوگا!.. به هر حال از اون جایی که شیفته ی آدم هایی هستم که دروناً آروم ان و خودم ذره ای شبیهشون نیستم، همیشه درصددم یه راه حلی پیدا کنم. چند روز پیش بین نوشته های وبلاگ «یک پزشک» برخوردم به یه مطلبی با عنوان «معجزه ی شکرگزاری». حتی اسمش هم به نظرم خوبه. معجزه ی شکرگزاری. فلسفه اش شاید یه خرده به نظر بعضیا توهمی بیاد. که اگه بابت کوچیک ترین اتفاق های خوب و مثبت هرروزه ات شکرگزاری کنی، اتفاق های خوب دامنه دار می شن. اما من کاری به فلسفه اش و حتی درست یا غلط بودنش ندارم. از وقتی این مطلب رو خوندم حس کردم رو من جواب می ده. و خیلی راحت داره واسم عادی می شه. کشیک خوب پیش می ره می گم خدا رو شکر. قضیه ام با اونی که ازم دلخوره حل می شه می گم خدا رو شکر. لازانیا واسه شام، خداروشکر. گاز زدن سیب قرمز پاییزی، خدا رو شکر. وسط اورژانس با رزیدنت کشیکمون شیرکاکائو و کیک می خوریم می گم خدا رو شکر. هوا ابری می شه می گم خدا رو شکر. بابت داشته های خیلی بزرگ و خیلی کوچیک می گم خدا رو شکر. فارغ از این که خدایی هست یا نیست یا شکرگزاری ازش به چی ختم می شه، همین که هی به خودم یادآوری می کنم چیزهای مثبتی وجود دارن و دارن برام اتفاق می افتن، حالم رو بهتر می کنه و بهم آرامش می ده. خیلی از مشکلا از اونجایی شروع می شن که ما نمی دونیم چه «داشته» هایی رو ندیده می گیریم و همه ی فکرمون نداشته هامونه. بهتون توصیه می کنم شما هم امتحانش کنین. شاید حالتون رو بهتر کرد.

یک دیدگاه برای ”معجزه ی شکرگزاری

  1. نظر شخصی بنده:
    زیاد قبول ندارم بخش اول نوشتتو
    شرایط و درجه ی مشکلات و توان آدما خیلی تاثیرگذاره تو طول پریود افسردگی
    هرچن خدا قد توان و ظرفیت آدما درگیرشون میکنه ولی ب حالت کلی نمیشه قضاوت کرد راجع ب توان آدما
    اما قسمت دوم نوشتت رو بشدت قبول دارم هرچن اگه ب هستی خدا از ته دل یقین داشت مطمئنن بیشتر میشه از شکرگذاری و حس های مثبت لذت برد

    • منم همینو گفتم. «.. مـــــــی دونم انقدر اما و اگر و شاید و اینجور و اونجور وجود داره برای شرایط زندگی و آدمی که از ماها ساخته میشه، که نمی شه حکم کلی داد.»

  2. مرسی که حکم کلی نمی دی ، شاید قضاوت نکردن به روابط افراد خیلی کمک کنه ، ولی ادمای افسرده بعد از یه جایی از همه چی می برن ، وقتی افسرده ای ، نمی تونی فعالیت جدی داشته باشه ، نمی تونی یه کاری و شروع کنی و به انتها برسونیش ، بعضی وقتا افسردگی ناشی از باور خود کارآمدی پایین افراده ، افراد نمی تونن به خودشون باور داشته باشن ، وقتی فعالیت موفقیت آمیز نداشته باشن ، هم چنین ، اگر فعالیت موفقیت آمیز نداشته باشن ، باور خود کارآمدی ، یا تو اصطلاح خودمونی همون اعتماد به نفس ، آنها زیاد نمی شه ، البته راه های دیگه ای هم هست که به طور کل روند مشابهی رو طی می کنن ، ما داریم تو یه لوپ بازی می کنیم ، لوپی که اگر بعضا به راه های درمانی مواجه نشه ، نمی شه ازش خارج شد ، بعضا خود فرد هم نمی تونه ، چون با هر بار شروع و عدم موفقیت و یا در بسته ، بیشتر در این لوپ گیر می کنه…
    در این موارد بهتره به روان پزشک مراجعه شه ، و البته داروهایی هست که می تونه کمک کنه…
    در مورد بخش دوم حرفات ، واقعا موافقم ، به افرادی که از آشفتگی های روحی رنج می برن ، توصیه اکید می شه ، تا داشته های خودشون رو بنویسن …، همین برشمردن به بهبود شرایط این افراد کمک می کنه…

پاسخی بگذارید

