خانه » روزانه » روشنفکری به زبان ساده

روشنفکری به زبان ساده


بعضی از ۀدمها اعتقاد دارن که هر انسانی برای یک هدف مشخصی آفریده شده و باید اون هدف رو تو زندگیش انجام بده. وگرنه باز دوباره به دنیا میاد و باز به دنیا میاد تا اون هدف رو کامل کنه. بعضی ها هم هستن که می گن هر جزئی از جهان هستی یک هدف داره که باید انجامش بده. مثلا «علی» می گفت:« این درخت رو ببین؟ پنجاه ساله که همه تو کف هستن که چرا داره بالای کوه گلابی می ده؟ چرا گلابی؟ نگو وظیفه ش از ازل این بوده که همینجا وایسه و اینقدر گلابی بده تا یه روز یک جنگجو کنارش وایسه و تشنگیش رو با خوردن یک گلابی برطرف کنه و به این ترتیب این درخت وظیفه ش تو دنیا کامل بشه»
من خودم اعتقاد دارم که این حرفها مزخرفه!!!
اما خیلی فکر کردم که هدف از آفرینش من چی بوده؟ اینکه پزشک بشم؟ یا بسکتبالیست؟ یا چی؟
بالاخره به یه نتیجه رسیدم
هدف از خلقت من این بوده که با روشنفکرها و روشنفکرنماها بجنگم و پیروز بشم…
کسایی که من رو از قدیم می شناسن یادشونه که هیچ وقت دغدغه ای مهم تر این نداشتم! مگه نه ایده؟
*
روشنفکرنماها به یه سری کلمات «دهن پر کن» خیلی وابسته هستن. تو هر حرفی و برای توضیح هر موضوعی جملاتشون رو پر می کنن از اینجور کلمات. و تقریبا همیشه اون کلمه هیچ کاربرد دیگه ای نداره, مگه برای زیبا کردن جمله شون. همونطوری که مثلا خود من از فحش برای زیبایی جملاتم استفاده می کنم!!! و بدترین قسمت قضیه اینه که خیلیهاشون حتی نمی دونن معنی واقعی چیزی که دارن می گن چیه.
بیاین چند مثال بزنیم.

«از رئالیسم جادویی ادبیات امریکای لاتین خوشم میاد»
رئالیسم جادویی: رئالیسم که یعنی واقع گرایی. توی ادبیات یعنی داستانی که بر مبنای زندگی واقعی نوشته بشه. مثلا داستان زندگی یه خانواده از صبح تا شب رو تعریف کنیم؛ بدون بحث در مورد افکار یا خوابها یا آرزوهاشون و بدون اینکه توی هیچ بخشی از ماجرا غلو کنیم.
مردم آمریکای لاتین یه فرق بزرگ با بقیه ی کشورهای جهان دارن. اونهم اینه که از همون بچه گی, توی قصه ها و لالایی هاشون ماوراءالطبیعه نقش مهمی داره. توضیح دلیلش وقتگیره اما کافیه به فکر کنین که «تخیلات سرخپوستی + مسیحیت + افسانه های بومی آمازون + رقص و آوازی که اسپانیایی ها براشون آوردن» چه ترکیب عجیبی می سازه.
خلاصه. بعدها توی ادبیاتشون هم همین ماوراء رو با واقعیت قاطی کردن. ماوراء مثل پرواز رمدیوس خوشگله به همراه ملافه ها به آسمون, صحبت کردن درختها با میگوئل, بارش چهار سال و یازده ماه و چند روزه ی بارون, تبدیل شدن فیلیپه مونترو به پدربزرگش…
همین!
رئالیسم جاویی یعنی یه جور واقع گرایی که توش جادو جنبل قاطی کرده باشن

(من یه دوست دختر داشتم که خیلی خوشگل بود. اونقدر که «منصور» همیشه بهش می گفت رمدیوس خوشگله… اینقدر گفت تا آخر سر دختره رفت و با منصور دوست شد. شاید من هم باید گاهی بهش می گفتم)
*
«فضای پست مدرن گالری…»
آخ که چقدر از این کلمه بدم میاد
من هنرمند نیستم که بخوام تفاوت کلاسیک و مدرن رو توی هنر براتون شرح بدم. یه دوست هنرمند خوب هم دارم که باهام قهره, وگرنه ازش می پرسیدم.
اما توضیح پست مدرن سخت نیست.
ترکیب کردن چند مفهوم که قبلا وجود داشتن و ساختن یک مفهوم جدید و نه الزاما مستقل از اونها.
مثلا شیشه توی ساختمون سازی به کار میره. «نما کاری» هم واسه هر ساختمون لازمه. حالا اگه بیایم نمای یک ساختمون رو از شیشه بسازیم چی می شه ؟
یه مثال دیگه: پیتزا رو اگه بگذاری روی برنج و بگذاری با هم دم بکشن, یه چیز مزخرف از آب در میاد. اما یه چیزی می شه به هر حال
یه عکس از درخت بگیر, روی یک بوم نقاشی پرینتش کن. بعد با آبرنگ خواهر کوچیکت روی اون درخت نقاشی کن. بد نمی شه
دی. جی. ها سالهاست بغل گوش ما دارن موسیقیه پست مدرن تولید می کنن.
*
حالا از نصف روشنفکرهایی که می شناسین بپرسین. بهتون می گن رئالیسم جادویی, چون با قلمشون آدم رو جادو می کنن و از این وزخرفات
یا می گن فرا تر از مدرن و تفکرات ما بود که گفتیم پست مدرن
*
من عاشق روشنفکرها هستم ها؛ اما وقتی فکر می کنم می بینم حالم ازشون بهم می خوره

صبا

یک دیدگاه برای ”روشنفکری به زبان ساده

  1. اشكالي داره من صرف نظر از تاييد محتوا، بيش تر از نحوه ي تعريف كردنت خوشم اومده باشه؟

    و.. ضمناً اون تگ ها.

پاسخی بگذارید

