خانه » بازی » تشخیص افتراقی

تشخیص افتراقی

هر شب، از پنجره کوچیکه ی اتاقم که سه وجب در بیست وجبه (خب تو گفتن ارتفاع پنجره اغراق کردم. دیوار اتاقم خیلی بلند نیست. فاصله ی سقفش از زمینش کمه. در واقع.. سقف اتاقم کجه. نه.. اتاق من زیرشیروونی نیست. یه جایی هست که فاصله ی سقف و زمین کم تر هم می شه. این نقطه دقیقاً ضلع رو به روی پنجره کوچیکه است.) یه صدای عجیبی راهشو می کشه میاد تو و خودش رو ولو می کنه وسط اتاق. هیچ دقت نکردم ببینم این صدا رو هر شب می شنوم یا فقط بعضی شب ها. هیچ دقت نکردم ببینم صدا، چه ساعتی شروع می شه و تا چه ساعتی ادامه پیدا می کنه. تا جایی که خودم رو می شناسم، می دونم که اصلاً آدم دقیقی نیستم. وقتی لزومی نبینم، اصلاً به جزئیات توجه نمی کنم. خیلی چیزها رو نمی بینم و نمی شنوم. تا وقتی واسم مهم و حیاتی نباشه، حتی اهمیتی نمی دم که دور و برم چی می گذره. می شه گفت این صدای عجیب، سد ِ محکم بی خبری من رو شکست و مجبورم کرد بهش توجه کنم. این جوری که یه شب (نمی دونم چندمین شبی بود که راه پنجره کوچیکه رو یاد گرفته بود) اومد توی اتاقم. نشسته بودم کف اتاق، رو به روی کمد کوچیک کنار تختم، کشوی اول رو درآورده بودم و داشتم بین خرت و پرت ها، دنبال چیزی می گشتم. صدا، اول آروم پشتم وایستاد به نگاه کردن و سر از کارم در آوردن. بعد اومد کنارم نشست و زل زد بهم. بعد که دید توجهی بهش نمی کنم رفت روی تخت، یه وری دراز کشید، یه دستش رو تکیه گاه سرش کرد و بهم خیره شد. من هم چنان مشغول گشتن بودم و نمی شنیدمش. صدا، وایستاد روی تخت به ورجه وورجه کردن و صدای جِغ جِغ ِ تختم رو درآوردن. منی که هم چنان نمی شنیدمش، حالا داشتم کشو رو می گذاشتم سر جاش. صدا، کفرش در اومد بود. از روی تخت پرید پایین و اومد جلوم وایستاد. چنگ زد به شونه هام و شروع کرد تند و تند به جلو و عقب تکون دادنم. انقدر سریع و شدید که احساس کردم الانه که مغزم تو یکی از همین تلوتلو خوردن های خشن و سریع، بپاشه بیرون. این جا بود که واسه اولین بار صدا رو شنیدم. صدای عجیبی که از پنجره کوچیکه ی اتاقم راهشو کشیده بود اومده بود تو.
و حالا من، ملکه ی بی توجهی به چیزایی که در اطرافم در جریانه، هر شب دارم این صدا رو می شنوم. اولین حدسی که نسبت به منبع صدا داشتم این بود: حتماً یکی روی پله های ورودی به طبقه ی اول خونه (که درست زیر پنجره کوچیکه ی اتاقمه) نشسته و یه شاخه ی نازک و خشک هم گرفته دستش و تیک – تیک – تیک.. هر چند وقت یه بار، یه تیکه ی کوچیک ازش می شکونه می ریزه روی پله ی زیر پاش. امیدوارم بتونین تجسم کنین چون دقیقاً صدا از همین جنسه. یه صدای خشک، منقطع، به فاصله های زمانی غیرثابت و شاید بشه گفت شبیه به نت «دو»یی که بین خط سه و چهار حامل‌ه. یه جوریه که انگار این آدم نشسته به عمیق فکر کردن و هر چند وقت یه بار از فکر و خیال درمیاد و یه تیکه از شاخه رو می شکونه و یه صدای تیک می فرسته بالا به طرف اتاقم. به محض این که همچین حدسی زدم، پریدم پشت پنجره کوچیکه. دیدم کسی روی پله های ورودی ننشسته اما کماکان داشتم صدا رو می شنیدم.
دومین حدسم بارون بود. وقتایی که بارون بند میاد اما هنوز توی ناودون ِ بالای پله ها، آب جریان داره و با قطره قطره های درشت روی کف حیاط فرود میاد، دقیقاً همین صدا ایجاد می شه. تیک – تیک – تیک.. . اما بارون ساعت ها پیش بند اومده بود. پس خبری از صدای ناودون نبود.
حدس بعدی اینه که لابد یکی تو کوچه ایستاده و تکیه داده به دیوار خونمون و داره ناخون هاش رو می گیره. تیک – تیک – تیک.. . اعتراف می کنم که به خودم زحمت ندادم ببینم واقعاً کسی پشت دیوار وایستاده یا نه. البته این چیزی از ارزش حدسم کم نمی کنه.
یا شاید همون دور و برا یه قطعه فلزی هست که روزها زیر نور آفتاب داغ و منبسط می شه و تو خنکی شب کم کم گرماش رو از دست می ده و منقبض می شه و این انقباض با صدای تیک – تیک – تیک همراهه؟
منقل کباب همسایه رو به رویی؟.. صدای زغال گر گرفته؟ تیک – تیک – تیک..
یه ماوس؟ که درست زیر پنجره کلیک می کنه؟ تیک – تیک – تیک..
این صدا از کجاست؟!

یک دیدگاه برای ”تشخیص افتراقی

  1. می تونه از خونه جن داره ی بغل دستی تون باشه، می خوان آزارت بدن، روانیت کنن، بعد بکشوننت طرف خودشون تا مثل اونا شی(اسمایلی آدم خبیثی که میخواد یکیو بترسونه :دی )
    وای ایده مواظب خودت باش :( ممکنه جای صدا، خودِ منبع تولیدش از پنجرت بیاد تو…
    بهتره دوباره بی خیالش شی انگار نه انگار که یه بار تکونده بودتت تا بشنویش.

پاسخی بگذارید

